9 marca 2009

Papaja




PAPAJA , melonowiec właściwy, papaya

(Carica papaya)

Papaja pochodzi z Ameryki Środkowej, rośnie na drzewie podobnym do palmy, często nazywanym melonowym drzewem. Owoce osiągają zwykle do 40g. Dość gruba skóra na początku jest zielona, wraz z dojrzewaniem zmienia się w żółtą lub pomarańczową. Miąższ papai ma intensywnie pomarańczowy, łososiowy kolor. Po przekrojeniu znajdujemy wewnątrz małe, czarne, jadalne pestki.

Papaję z fotografii zakupiłam z supermarkecie. Jest niedojrzała i nie nadawała się do spożycia. Zachłanna, nie poczekałam aż zrobi się żółta.

Najsmaczniejszą w swoim życiu papaję jadłam w Kenii. Była soczysta i bardzo słodka. Jej miąższ rozpływał się w ustach. I mimo nieciekawego dla mnie zapachu, lekko trącącego starym mięsem, zajadałam się nią kilogramami.

Pewien kenijski „przyjaciel” zdradził mi jeden sekret papai. Gdy jakaś gapa stanie lub usiądzie na jeżowcu, ból w miejscu ukłucia jest niesamowity. Nie jest to niebezpieczne, jednak podobno wyjątkowo bolesne. Nie pomagają wtedy żadne lekarstwa z apteki czy nawet szpitala. Pomaga za to papka zrobiona z papai. Jedyne skuteczne lekarstwo!

Wyczytałam, że papaja ma szereg zastosowań w medycynie naturalnej. Od żylaków, problemów żołądkowych, grzybic stóp, po wywoływanie menstruacji i poronień.

W Meksyku, skąd pochodzi, indianki używają papaji również do prania bielizny.

Papaje możemy jeść na surowo. Jest świetnym dodatkiem do sałatek owocowych i produktem do robienia dżemów i soków. Bardzo smaczna w wersji ususzonej.

W niektórych krajach służy jako marynat do mięs, szybko je zmiękczający.

Jadalne pestki są pikantne. Można używać ich jako przyprawy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz