11 marca 2009

Opuncja




OPUNCJA , opuncja figowa

(Opuntia)

Opuncja to roślina należąca do rodziny kaktusowatych. Pochodzi z Meksyku. Na całym świecie występuje około 250 gatunków tej rośliny, od małych krzaków po wysokie kaktusowate drzewa.

Niektóre z gatunków opuncji rodzą mięsiste jadalne owoce. Pojęcia nie mam, który z tych gatunków widziałam, ale pozwolę sobie go opisać.

Jedna z firm produkujących zieloną herbatę, posiada w swoim asortymencie herbatę o smaku opuncji. Pyszna! Odkryłam ją jakiś czas temu i od tamtej pory pije ją codziennie. Ma delikatny słodki aromat i pięknie pachnie.

Jakież było moje szczęście, gdy podczas wspomnianych już wakacji na Czarnym Lądzie zobaczyłam rosnący krzak tej rośliny. Jak w amoku rzuciłam się na piękne, bordowe owoce. Zerwałam i kilka z nich wrzuciłam do kieszeni w spodniach. To niestety był wielki błąd! Jak każdy kaktus opuncja posiada kolce. Na pędach, liściach czy łodygach, jak kolwiek ta część się u kaktusów nazywa, wyrastają długie na 5 cm kolce. I właśnie na te zwracałam swoja uwagę, zupełnie nie myśląc o tym, że na małych, ślicznych owockach są miliony maleńkich, ledwie widocznych, bardzo giętkich drzazg!!! Wiele z nich poraniło mi palce, inne zagnieździły się w materiale spodni, kolejne powchodziły w skórę ud. Po kilku godzinach jakoś dałam sobie z nimi radę. Z czyjąś pomocą udało mi się wyciągnąć kolce z palców i ud, ale nie miałam pomysłu jak wyciągnąć je ze spodni, które na dodatek były w tym samym kolorze co drzazgi. Zdesperowana opaliłam spodnie ogniem i jakoś udało mi się uczestniczyć w dalszej części wycieczki. Po raz kolejny wygrałam pierwsze miejsce w Konkursie Wakacyjnych Gap!

Wracając do owoców opuncji. W zależności od odmiany występują bordowe, czerwone lub żółte. Miąższ owoców jest tego samego koloru co skórka. Sok odmiany bordowej, z którą miałam przyjemność, ma bardzo intensywny kolor, który barwi mocz, podobnie jak buraki.

Owoc jest słodki, bardzo soczysty. Można go przekroić i zjeść za pomocą łyżeczki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz